Πολλοί λένε ότι τα ελαστικά του αυτοκινήτου πρέπει να τα αλλάζεις το φθινόπωρο, όταν αρχίζουν τα πρωτοβρόχια. Άλλοι πάλι λένε όταν κινείς περισσότερο το αυτοκίνητο (π.χ το καλοκαίρι) για να έχεις μέγιστη ασφάλεια. Σίγουρα είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο που θέλει μεγάλη συζήτηση. Σε αυτό τον μεγάλο προβληματισμό, που και οι δύο πλευρές έχουν δίκαιο, έρχεται να συμπληρώσει η Michelin την δική της θέση που ούτε λίγο ούτε πολύ λένε στους οδηγούς να μην βιάζονται να αλλάξουν τα ελαστικά τους.

Αν και σε αρκετές χώρες του κόσμου το νόμιμο όριο φθοράς του πέλματος είναι στα 1,6 χιλιοστά, η γαλλική εταιρία υποστηρίζει ότι αυτό μπορεί να φθάσει έως και τα 3 χιλιοστά χωρίς να υπάρχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα. Πρόκειται για μία θέση που ανατρέπει όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Η ίδια εξηγεί ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, και ιδίως στα καλά λάστιχα, αποδίδουν… καλύτερα με την φθορά της γόμας στα 1,6 χιλιοστά, συγκρινόμενα με κάποια φθηνά ελαστικά κάποιας οικονομικής εταιρίας. Υποστηρίζει επίσης ότι με αυτή την φθορά τα λάστιχα γίνονται πιο αποδοτικά σε ότι αφορά την οικονομία σε καύσιμο καθώς μειώνεται η αντίσταση κύλισης.

Ουσιαστικά με αυτή την θέση βγάζει εκτός τα «no name» ελαστικά. Και δικαίως καθώς όλοι έχουμε διαπιστώσει ότι τα συγκεκριμένα ελαστικά κάνουν κακά την δουλειά τους για λίγο καιρό και μετά απλά δεν επιτελούν τον έργο που πρέπει, με την πρόσφυση ακόμη και σε καλές ημέρες και καλό οδόστρωμα να βρίσκεται αρκετά κάτω της προβλεπόμενης ασφάλειας.

Με βάση τους υπολογισμούς της Michelin αν όλοι στην Ευρώπη άλλαζαν τα ελαστικά τους στα 1,6 χιλιοστά φθοράς αντί στα 3 χιλιοστά θα ξόδευαν περί τα 6,9 δισεκατομμύρια ευρώ σε αχρείαστα έξοδα και επιπλέον επιβάρυνση σε κατανάλωση βενζίνης. Ενώ θα χρειάζονταν να κατασκευαστούν επιπλέον 128 εκατομμύρια ελαστικά για την Ευρώπη, η παραγωγή των οποίων θα επιβάρυνε το περιβάλλον με 9 εκατομμύρια τόνους επιπλέον εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η Michelin υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της αύξησης των ατυχημάτων και της φθοράς των ελαστικών πέρα από τα 1,6 χιλιοστά, και καλεί τους διάφορους οργανισμούς καταναλωτών να αλλάξουν τις δοκιμασίες ελαστικών έτσι ώστε να συμπεριλάβουν και αυτό το σενάριο των «φθαρμένων» ελαστικών. Μάλιστα χρησιμοποιεί μια όμορφη αντιπαραβολή που ούτε λίγο ούτε πολύ αναφέρει ότι ζητούμε από έναν άνθρωπο που έχει αγοράσει καινούρια παπούτσια να τα πετάξει όταν θα χρειαστούν βάψιμο.

Σίγουρα η γαλλική εταιρεία για να το λέει το στηρίζει σε πολλούς παράγοντες και σε καμία περίπτωση δεν εκτιμά κάτι που θα είναι εις βάρος του τζίρου και του κύρου της. Η ίδια μάλιστα συνεχίζει να κάνει τεστ αντοχής με ελαστικά που είναι φθαρμένα, προκειμένου να βγάλει τα συμπεράσματά της. Και έχει κάθε λόγο να το κάνει, την στιγμή που γνωρίζει την ποιότητα της γόμας που χρησιμοποιεί σε όλο το εύρος των ελαστικών και όχι μόνο επιφανειακά.

Η ίδια η εταιρεία κάνει λόγο ότι σ’ ένα ελαστικό παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο. Αυτοί είναι η δομή του, τα υλικά που χρησιμοποιεί, η σχεδίασή του και όχι μόνο η επιφανειακή γόμα που φθείρεται.

Έρευνα που έχει κάνει η εταιρεία αναφέρει (όπως αποδεικνύεται και από τους αγώνες) ότι τα μέσα στα λογικά πλαίσια φθαρμένα ελαστικά (όχι πάνω από τα 3 χιλιοστά) αποδίδουν καλύτερα στον στεγνό δρόμο.

Ένα ακόμα κέρδος είναι στην οικονομία καυσίμου, η οποία βελτιώνεται καθώς μειώνεται το βάθος του πέλματος ενός ελαστικού. Η Michelin το υπολογίζει γύρω στο 20%, μέγεθος ιδιαίτερα σημαντικό για τα σημερινά δεδομένα. Επίσης ένα ελαστικό που βρίσκεται μέσα στα νόμιμα όρια της φθοράς έχει και μικρότερο θόρυβο κύλισης κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σε αστικούς δρόμους.

Όλα αυτά τα λέει η επώνυμη εταιρεία ελαστικών όταν έχουμε να κάνουμε με ελαστικά που έχουν σχετικά μικρή φθορά (λίγο πάνω από το νόμιμο όριο των 1,6 χιλιοστών) και είναι καλά συντηρημένα και χωρίς άλλες δομικές βλάβες. Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρεται σε ξερά και παλιά ελαστικά αυτοκινήτου που δεν προσφέρουν καμία ασφάλεια στους άθλιους ελληνικούς δρόμους. Και φυσικά αναφέρεται σε ελαστικά που είναι επώνυμα και όχι τρίτων χωρών που σε καμία των περιπτώσεων δεν παρέχουν ανάλογη ασφάλεια. Αυτό γιατί πάντα θα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα ελαστικά του αυτοκινήτου είναι το μοναδικό σημείο επαφής του οχήματος με τον δρόμο, άρα και της ασφάλειάς μας στο δρόμο…