Κάθε δεκαετία που περνάει αλλάζει τα δεδομένα των απαιτήσεων στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτά όσον αφορά τα λιπαντικά των αυτοκινήτων. Έτσι ενώ οι πρώτοι κινητήρες ήθελαν συγκεκριμένων προδιαγραφών λιπαντικά, χωρίς πολλές απαιτήσεις, σήμερα οι κινητήρες έχουν αλλάξει. Το ιξώδες άλλαξε, έγινε πολύπλοκο, ψηλότερο με στόχο την καλύτερη λίπανση των διαφόρων μερών του κινητήρας, ενώ προσβλέπει στην οικονομία καυσίμου.

Ταυτόχρονα οι κατασκευαστές, στην προσπάθειά τους να συμμορφωθούν με τα όρια που θέτουν τα πρότυπα EURO, μεγαλώνουν όλο και περισσότερο τα διαστήματα αλλαγής λιπαντικών των οχημάτων και απαιτούν ολοένα και αυστηρότερες προδιαγραφές από τα λιπαντικά, κυρίως ως προς την συμβατότητά τους με τα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων.

Το θέμα και το ερώτημα που γεννάται είναι κάθε πότε αλλάζουμε λιπαντικά στον κινητήρα μας. Αυτό εξαρτάται από μια σειρά δεδομένων. Έτσι οφείλουμε να γνωρίζουμε πότε έγινε η τελευταία αλλαγή, πόσα χιλιόμετρα διανύσαμε από την τελευταία φορά που αλλάξαμε λάδια, ποιες είναι οι απαιτήσεις του κατασκευαστή, ποια τεχνολογία έχει πάνω του ο κινητήρας, πως και με πιο τρόπο οδηγούμε το αυτοκίνητο, που κινούμαστε ή αν τα περισσότερα χιλιόμετρα γίνονται σε ανοικτό δρόμο ή στην πόλη, ποιες είναι οι περιβαλλοντικές συνθήκες και φυσικά ποια είναι η ποιότητα του λιπαντικού.

Επίσης, τα διαστήματα αλλαγής λαδιών μπορεί να διαφοροποιηθούν εφόσον πραγματοποιείται τακτικός έλεγχος της στάθμης του λαδιού στον κινητήρα και σίγουρα εξαρτάται από τις οδηγικές συνήθειες του κάθε οδηγού.

Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή αρκετές δεκαετία πριν θα δούμε ότι αλλάζαμε λιπαντικά κάθε 5000 χλμ. Τότε ήταν νόμος απαράβατος που αν δεν τον εφαρμόζαμε μπορεί να καίγαμε τον κινητήρα.

Στη συνέχεια βγήκε στην κυκλοφορία το συνθετικό λάδι που αύξησε το χρονικό διάστημα αλλαγής των λιπαντικών. Έτσι οι οδηγοί άλλαζαν λιπαντικά κάθε 7500 χλμ. Σήμερα ορισμένοι κατασκευαστές προτείνουν ως όριο αλλαγής τα 15.000 χλμ, όμως δεν είναι λίγοι αυτοί που επισημαίνουν ότι μπορούν τα λιπαντικά να αντέξουν ακόμη και για 25.000-30.000 χλμ ανάλογα με την χρήση τους και την κατάσταση του κινητήρα.

Για να είμαστε απόλυτα βέβαιοι κάθε πότε θα πρέπει να αλλάζουμε λάδια και πάντα με το προσωπικό στυλ οδήγησης που έχουμε θα πρέπει να στείλουμε δείγμα των λιπαντικών από το αυτοκίνητό σας σε ένα εργαστήριο για ανάλυση. Μπορείτε να στείλετε ένα δείγμα του λαδιού και το εργαστήριο με τη σειρά του θα μπορέσει να σας απαντήσει σε τρία πολύ βασικά ερωτήματα, όπως αν μπορείτε να παρατείνετε το χρόνο αλλαγής λαδιού, σε τι κατάσταση βρίσκεται το λάδι στο αυτοκίνητό σας και σε πόσο καλή κατάσταση βρίσκεται ο κινητήρας σας. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορείτε να εντοπίσει με ακρίβεια το πόσο συχνά θα πρέπει πραγματικά να αλλάζετε τα λάδια σας.

Όλα αυτά φυσικά για τα επόμενα λίγα χρόνια, καθώς η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται προ των πυλών και τα λιπαντικών των αυτοκινήτων θα αποτελέσουν παρελθόν. Ήδη να θυμίσουμε πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν δηλώσει ότι θα επιτρέπουν την κίνηση των… απλών αυτοκινήτων μέχρι μια χρονολογία. Από αυτήν και έπειτα θα δεν επιτρέπουν κινητήρες εσωτερικής καύσης… Μέχρι τότε όμως οφείλουμε να κάνουμε το καλύτερο στο αυτοκίνητό μας. Άλλωστε δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μια καλή συντήρηση θα μας φέρει εκτός από οικονομία στο καύσιμο και απροβλημάτιστα πολλά χιλιόμετρα…